Friday 12 August 2011

Hayati pagi&petang

PRIMARY LAGEND



Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Katakanlah (Ya Muhammad), aku berlindung kepada Tuhan manusia. Raja manusia. Sembahan manusia, daripada kejahatan bisikan gangguan yang menyusuk ke dalam hati-hati manusia daripada golongan jin dan manusia. (3x) (An-Naas: 1-6)
Kami hayati pagi/petang ini ya Allah, di mana pagi/petang ini Kerajaan (alam buana ini) di tangan-Mu. Puji-pujian bagi Allah. Tidak ada sekutu bagi-Nya. Tidak ada Tuhan sebenarnya melainkan Dia. Kepada-Nya kami bakal dihimpunkan.
Kami hayati (suasana) pagi/petang ini dalam kesucian Islam, kalimat ikhlas dan dalam agama nabi kami Muhammad s.a.w. dan dalam millat ayah kami Nahi Ibrahim yang lurus dan dia bukan daripada golongan musyrikin.
Ya Allah, pada pagi/petang ini kami kecapi nikmat, kesejahteraan dan perlindungan daripada Engkau, maka teruskanlah berkekalan ke atas kami nikmat-Mu, kesejahteraan-Mu dan perlindungan-Mu di dunia dan di akhirat ini.
Ya Allah. apa sahaja nikmat yang kami dapati pada pagi/petang ini dari sesiapa makhluk-Mu maka sehenarnya daripada Engkau jua. Tidak ada sekutu bagiMu, sesungguhnya bagiMu kepujian dan kesyukuran
Ya Allah, bagi-Mu kepujian sebagaimana yang setanding dengan kebesaran serta kemuliaan wajahMu dan kehebatan kekuasaanMu.
Aku redhai Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai agama dan Muhammad sebagai nabi dan Rasul. (3x)
Maha Suci Allah dan dengan memuji-Nya, sebanyak makhluk ciptaan-Nya, sebanyak keredhaan diri-Nya, seberat timbangan 'Arasy-Nya dan sebanyak tinta untuk kalimah-kalimah-Nya.
Dengan nama Allah yang tidaklah mendatangkan mudarat terhadap sesuatu yang berserta namaNya di bumi dan tidak juga di langit. Dia Maha Mendengar dan Maha Mengetahui. (3x)
Ya Allah, sesungguhnya kami berlindung kepada Engkau daripada menyekutukan Engkau dengan sesuatu yang kami ketahui, dan kami memohon ampun daripada Engkau terhadap (kesalahan) yang kami tidak mengetahuinya. (3x)
Aku berlindung kepada kalimat-kalimat Allah yang sempurna daripada kejahatan yang telah Dia ciptakan. (3x)
Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau danpada kebingungan dan kedukacitaan, Aku berlindung kepada Engkau daripada kelemahan dan kemalasan, aku berlindung kepada Engkau daripada sifat penakut dan bakhil, dan aku berlindung kepada Engkau daripada beban hutang dan penindasan orang. (3x)
Ya Allah, sejahterakanlah badanku, ya Allah, sejahterakanlah pendengaranku, ya Allah, sejahterakanlah penglihatanku. (3x)
Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari kekufuran dan kefakiran, ya Allah, se sungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari azab kubur. Tidak ada Tuhan (sebenarnya) melainkan Engkau.
Ya Allah, Engkaulah Tuhanku (yang sebenar nya), tidak ada Tuhan melainkan Engkau, Engkau menjadikan aku dan aku hambaMu, aku berusaha sedaya upaya untuk setia memegang janjiMu sekadar aku kuasa. Aku berlindung kepada-Mu daripada kejahatan yang terlanjur aku lakukan. Aku mengakui tentang nikmatMu ke atasku, dan aku meyakini tentang dosaku maka ampunlah aku. Sesungguhnya tiada siapa yang boleh mengampuni dosa kecuali Engkau. (3x)
Aku memohon ampun daripada Allah yang Mulia Maha Besar yang tiada Tuhan melainkan Dia, yang hidup yang berdiri dengan sendiri dan aku memohon taubat daripadaNya.
Maha Suci Engkau, ya Allah dengan kepujian Engkau. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Engkau. Aku mohon keampunan daripadaMu dan meminta taubat daripadaMu. (3x)

Ya Allah, selawatlah ke atas penghulu kami Muhammad hambaMu, NabiMu dan RasulMu Nabi yang ummi, juga ke atas keluarganya, sahabat-sahabatnya dan sejahterakan ke atas semuanya dengan kesejahteraan sebanyak mana yang diliputi oleh ilmu-Mu, kalam-Mu dan kitabMu, redhailah ya Allah ketua-ketua kami Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali dan sahabat-sahabatnya seluruhnya, para tabi'in dan pengikut-pengikut tabi'in dengan ihsan-Mu sehingga hari kiamat. Maha Suci Tuhan Engkau, Tuhan yang memuliakan kemuliaan sepertimana yang mereka sifatkan, sejahteralah ke atas para Rasul dan puji-pujian bagi Allah Tuhan sekalian alam
Ya Allah, kurniakanlah kami lisan yang lembut basah mengingati dan menyehut (nama)Mu, hati yang penuh segar mensyukuri (nikmat)Mu, serta badan yang ringan menyempurnakan ketaatan kepada (perintah) Mu. Ya Allah, kurniakanlah kami iman yang sempurna, hati yang khusyuk, ilmu yang berguna, keyakinan yang benar-benar mantap.
(Ya Allah) Kurniakanlah kami (Din) cara hidup yang jitu dan unggul, selamat dari segala mara bahaya dan petaka. Kami mohon (ya Allah) kecukupan yang tidak sampai kami terpaksa meminta jasa orang lain. Berikanlah kami (ya Allah) iman yang sebenarnya sehingga kami tidak lagi gentar atau mengharap selain dari Engkau sendiri, atau menyembah selain dari Engkau sendiri Kembangkanlah lembayung rahmatMu kepada kami, keluarga dan anak-anak kami serta sesiapa sahaja yang bersama-sama kami. Jangan (Ya Allah) Engkau biarkan nasib kami ditentukan oleh diri kami sendiri; walaupun kadar sekelip mata atau kadar masa yang lebih pendek dari itu. Wahai Tuhan yang paling mudah dan cepat memperkenankan pinta (perkenanlah). Selawat dan restu Allah untuk junjungan kami Muhammad Nabi yang mulia, kepada keluarga Baginda dan para sahabat Baginda amnya.
(copy paste)

No comments:

Post a Comment